I like to describe the technical aspects of my works, focusing the analysis more on principles than on technological means that I use, that are usually simple and, for my chice, cheap means. My tendency to "disclosing" comes from my passion for science, then from my adhesion to the principle according to which knowledge must never be secret. It really is true, however, that a work of art can trust, to increase the effectiveness at the first impact, to the disconcertment caused by incomprehension of a technical effect never seen before, so I think it's better to read this analysis after whatching the work of art, consequently my definition of "post-analysis" and its placing at the end of this website (I'm sure, however, that also after the revealing of the "technical secrets", the work of art continues to mantain its force, because it resides, if we confine ourself to technical aspects, in wonder aroused by technics (and nature of things) itself, because of its existence and its mystery, grazed only on the surface by technical explanation). But there is another important reason, maybe the main one, for making this analysis: the desire to give to each spectator the possibility of realize by himself the works of art. For this purpose, and for reproducibility reasons, my works are often the realization of a written project by which they can be synthesized, and starting from which the spectator can re-execute, giving his aesthetical interpretation and his technical improvements. On this subject, I like to point out that my interest in theory of information and mathematical logic often led me, in my experimentation of many different techniques, to use matter as the composer uses instruments, namely starting from a score, that is to say from a precise project of composition of the work, that can be coded by a short number of bits, but that aspires to acquire, through its material realization, the indeterminableness of the sensible world, well then to trascend itself.             



My first work, titled My vision of art  (one sheet of it is in the background of the first page of this site) consisted in a manual/work of art explaining how to reproduce the works contained inside it.


Mi piace descrivere gli aspetti tecnici dei miei lavori, focalizzando l'attenzione più sui principi che sugli eventuali mezzi tecnologici che uso, solitamente semplici e, per mia precisa scelta, poco costosi. Questa mia propensione a "svelare" e analizzare logicamente deriva dalla mia passione per la scienza e quindi dalla mia adesione al principio secondo cui la conoscenza non deve mai rimanere segreta. E' pur vero, tuttavia, che un'opera d'arte può affidarsi, al fine di aumentare la propria efficacia al primo impatto, allo sconcerto provocato dall'incomprensione di un effetto tecnico mai visto prima, per cui ritengo sia meglio leggere questa analisi a posteriori, dopo aver visionato l'opera, da cui la definizione di "post-analisi" e la collocazione a chiusura di questo sito (sono convinto, però, che anche dopo il disvelamento dei "segreti tecnici", l'opera continui a mantenere la sua forza, perché essa risiede, se ci limitiamo agli aspetti tecnici, nella meraviglia suscitata dalla tecnica (e dalla natura delle cose) in sé, per il fatto di esistere e per il suo mistero, scalfitto solo in superficie dalla spiegazione scientifica). Ma c'è un'altra importante ragione, forse la principale, per questa mia analisi: il desiderio di dare la possibilità ad ogni spettatore che lo desideri di realizzare da sé le opere. A questo scopo, ed in risposta ad un'esigenza di riproducibilità, spesso le mie opere sono la realizzazione di un progetto scritto in cui esse sono sintetizzabili, e a partire dal quale lo spettatore può rieseguirle apportando la propria interpretazione estetica e le  proprie migliorie tecniche. A questo proposito, mi piace far notare come il mio particolare interesse per la teoria dell´informazione e la logica matematica mi ha portato spesso, nella mia sperimentazione delle più svariate tecniche espressive, ad utilizzare la materia come il compositore fa con gli strumenti musicali, ossia a partire da una partitura, vale a dire da un preciso progetto compositivo dell´opera, codificabile in un ristretto numero di bit, ma che aspira ad acquisire, attraverso la sua realizzazione materiale, quell'indeterminabilità propria dell'esistenza sensibile, e dunque a trascendere se stesso.        


 


Inside my works (post-analysis)






1. About the work Squaring of the circle:





Books that appear in the video are the ones that I really studied. In the video my notes can be discerned my marginal notes on the pages. They are:



- Carl B. Boyer, A Hystory of Mathematics, John Wiley & Sons (second edition revised by Uta C. Merzbach, 1991).


- Morris Kline, Mathematical Thought from ancient to modern times, Vols. 1, 2 and 3, Oxford University Press, 1972.


- Morris Kline, Mathematics: The Loss of Certainty, Oxford University Press, 1980.


- Gino Loria, Storia delle Matematiche, Hoepli, 1950.
2007 By Andrea Paolini
2. About the work Chaos:





Technical Rider to realize the work:




  • It is necessary a webcam with its control software. The webcam must be placed around 30 centimeters in front of the monitor (this distance can change due to ambient luminosity level). I, for example, use a Fire-i webcam with a resolution of 640 x 480 and focusing wideangle optics.


  • Monitor LCD with settable luminosity and colour temperature. The dimension can be 17 inches or above.


  • PC with the webcam sw loaded (no particular requirement on the PC)


  • Table for webcam and monitor (dimensions about 70 x 70 cm)

     
  • Put the webcam at a distance of thirty centimetres from the moniotr (it depends on the environmental luminosity), focused on the screen.


  • Select shutter and colour setting of webcam on automatic mode.


  • Adjust luminosity and colour temperatur of the monitor depending on environmental luminosity, so that the loop doesn't start. 


  • Light the match and put it between webcam and monitor.




This solution has been realized with surprising effects.



Also an alternative solution with videoprojector and retroprojection screen instead of the monitor has been conceived.